Columns 2013

Maandelijks schrijft Oege Boonstra (Partner 3Rivers) de column "London Calling" in Broadcast Magazine.
Hierin stelt hij actuele ontwikkelingen in de internationale televisie markt aan de kaak. Hieronder een overzicht.

12 2013

Gokken en gamen

door Oege Boonstra

Vijftien jaar geleden vond Joop van den Ende een nieuwe programmaformule uit voor dagtelevisie.

Lees meer (PDF)
11 2013

Optimisme

door Oege Boonstra

De Nederlandse televisiewereld zette zich begin dit jaar schrap voor wat zou gaan komen. De advertentiemarkt liet een dip zien, de bezuinigingen bij de publieke omroep zouden flink gaan bijten, al deze doemgeluiden deden het ergste vrezen voor de nabije toekomst.

Lees meer (PDF)
10 2013

Strijd der Giganten

door Oege Boonstra

Stelt u zich voor, de RTL-zenders zijn een ruime maand niet te zien op het netwerk van Ziggo of UPC. Kanaal 4, 5, 7 en 10 op uw toestel gaan op zwart.

Lees meer (PDF)
09 2013

Een hete zomer

door Oege Boonstra

Degenen die deze zomer thuis bleven, kregen een gevarieerd menu voorgeschoteld. Het regende geen water maar nieuwe initiatieven, geïnitieerd door een aantal buitenlandse partijen.

Lees meer (PDF)
07 2013

Dynamiek

door Oege Boonstra

De eerste helft van 2013 zit er op, tijd om te beoordelen of het goed gaat in televisieland. Vele mediawatchers vreesden tegenslag na de onverwacht sterk wegzakkende advertentiemarkt in de tweede helft van het afgelopen jaar.

Lees meer (PDF)
06 2013

Vakkenvullers

door Oege Boonstra

In de vorige editie van Broadcast Magazine betoogde ik op deze plek dat broadcasters onder bepaalde voorwaarden goede productieteams onder hun vleugels kunnen hebben.

Lees meer (PDF)
05 2013

(On)eerlijke concurrentie

door Oege Boonstra

Het begrip ‘achterwaartse integratie’ houdt onafhankelijke producenten met regelmaat bezig. Met dit fenomeen wordt vooral het verschijnsel aangeduid, waarbij broadcasters zich manifesteren als producenten.

Lees meer (PDF)
04 2013

NPO Enterprises?

door Oege Boonstra

Deze maand viert Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF) haar vijftigste verjaardag. De Duitse landelijke nationale omroep is heel wat jaartjes jonger dan de meeste van onze omroepverenigingen, maar heeft een stormachtige ontwikkeling achter de rug.

Lees meer (PDF)
03 2013

Nieuw Nederlands exportproduct

door Oege Boonstra

Na vijf jaar afwezigheid mocht ik deze maanden weer een aantal keer de luchthaven van Warschau aandoen. Een decennium terug kon men hier een hele Nederlandse enclave aantreffen: de pioniers bij de Poolse commerciële televisie waren vooral Nederlanders.

Lees meer (PDF)
02 2013

Nieuw Nederlands exportproduct

door Oege Boonstra

Een nieuw jaar vraagt natuurlijk om vooruit kijken. Zijn wij allen meestal bezig met de waan van de dag, aan het begin van ieder nieuw jaar nemen we meestal de tijd om iets langer vooruit te zien.

Lees meer (PDF)