Is er maar één Metaverse, of zijn er verschillende?
Vele collega’s uit de televisiewereld bezoeken jaarlijks een beurs of een evenement. MIP en MIPCOM in Cannes mogen zich elk jaar verheugen in een hele schare content hungry Nederlanders. NAB en IBC bieden daarnaast de meer in technologie geïnteresseerden een platform om zich te informeren. Een klein groepje, je zou haast zeggen de ‘digitale avant-garde’, richt zich al een aantal jaren op South-by-SouthWest, kortweg SXSW genoemd, een aansprekende conferentie annex festival in Austin, Texas. Oege Boonstra doet verslag voor BM.
SXSW begon jaren terug als muziekfestival, verbreedde dat al spoedig naar film en heeft daarnaast een succesvolle digitale component ontwikkeld. De ‘interactieve’ conferentie is uitgegroeid tot een massaal Tech-evenement met honderden kleine en grote presentaties, panels, interviews en optredens. Alumni Roeland Stekelenburg en Erwin Blom kunnen met genoegen verhalen van de introductie van Twitter, de presentatie van Elon Musk en ga zo maar door.
De beurs werd dit jaar na twee noodgedwongen online evenementen weer live in Austin georganiseerd. Het kostte niet veel moeite om te besluiten een keer mee te gaan: als je inspiratie zoekt of de laatste trends op het gebied van media-innovatie wilt ontdekken is dit the place to be. Wie wil er niet geïnformeerd worden over de laatste Tech-ontwikkelingen door professor Amy Webb of de trends gepresenteerd krijgen door hoogleraar Scott Gallaway? De tien ‘non-obvious trends’ van Rahit Barghawa waren ook een feest om naar te luisteren. Het legendarische vakblad Variety heeft een researchafdeling opgezet en kwam met een reeks opmerkelijke data en analyses. En aan het einde volgde nog het optreden van een ware legende, waarover later meer.
Vrijgevig
Amy Webb verraste een volgepakte zaal met haar laatste rapport over Tech trends. Ze richtte het Future Today Institute op en is zo vrijgevig alle onderzoeken van haar instituut online te zetten. In een onvoorstelbaar tempo kwamen de laatste inzichten over Artifical Intelligence, de Metaverse (hét onderwerp op deze SXSW) en Synthetic Biology voorbij. Haar overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van AI maakten wel duidelijk dat ons allen nog heel wat gebruikersgemak te wachten staat.
‘Facial recognition’ gaat wellicht vervangen worden door ‘Heartbeat recognition’ en ook op het gebied van ‘search’ staat ons nog een revolutie te wachten. Daarnaast legde ze kordaat uit hoe de brug gaat worden geslagen tussen de reële en de virtuele wereld in de Metaverse. Op het terrein van Synthetic Biology kwam ze met een reeks projecten die nu al in voorbereiding zijn op universiteiten en onderzoeksinstellingen: van synthetisch DNA tot kunstmatig gekweekt kippenvlees.
Ook op het gebied van
‘search’ staat ons nog
een revolutie te wachten
Immers, bij de Super Bowl consumeren Amerikaanse 75 miljoen kippen en dan moet je productiviteit opvoeren. Amy vindt dit ook afkeurenswaardig, maar wie geïnteresseerd is in haar technologie trends: op deze site is een rijkdom aan informatie te downloaden.
Scott Gallaway kreeg de lachers op de hand met zijn Provocative Predictions. Hij raadde een eveneens volle zaal twee jaar terug aan aandelen Tesla direct van de hand te doen. Wie dat heeft gedaan, heeft sindsdien een verzeventienvoudiging (!) van de waarde gemist. Hij liet zich door deze kleine tegenslag niet uit het veld slaan en kwam met een reeks aan provocatieve voorspellingen: Apple wordt de winnaar in de Metaverse, Facebook’s Mark Zuckerberg gaat ondanks de nieuwe naamgeving van zijn bedrijf (Meta) deze slag missen en Poetin gaat alle huidige oligarchen laten vallen om een nieuwe generatie van dit soort personen op te bouwen.
Variety+
Als je nog geïnteresseerd bent in toekomstige investeringen: kies voor sportrechten, mediabedrijven en luxegoederen. Dit zijn de ‘brands’ die in de toekomstige economie van grote waarde zullen blijken te zijn. Wie deze provocatieve denker wil volgen: meld je hier aan.
Variety+, het onderzoek platform van dit vermaarde vakblad, kwam ook met een rijke verzameling analyses. Zo maar een paar opmerkelijke inzichten van analisten Andrew Wallenstein en Gavin Bridge:
– De wereldwijde content spend is in de laatste twee jaar met 61% (!) gestegen, and that’s a fact. We leven dus echt in ‘The Golden Age of Content’: als content providers het nu niet maken doen ze het waarschijnlijk nooit meer;
– Betaaltelevisie gaat het de komende jaren nog moeilijker krijgen en kan alleen overleven door excessief te investeren in sportrechten, waarvan de waarde in de komende jaren weer fors zal toenemen;
– De Box Office doctrine van de majors gaat ook na corona teloor. Het ’90 dagen bioscoop window’ gaat op de schop. Het verdwijnt of gaat naar maximaal 45 dagen;
– Themaparken komen er na de ellende van de afgelopen twee jaar weer helemaal bovenop. Goed nieuws voor de Efteling;
– De Metaverse is alleen maar een hype en gaat als web 3.0 versie niet mainstream worden.
Wie geïnteresseerd is in de slides van deze geweldige presentatie moet mij maar even een mail sturen: oege@3rivers.nl Dat laatste punt was wel zeer opmerkelijk, gezien het feit dat Facebook zo fundamenteel inzet op de Metaverse. Velen zien dat anders en daarom deze korte verhandeling over deze ook voor de media zo fundamentele ontwikkeling.
Exploderen
Zoals hierboven vermeld, als er één begrip op deze SXSW in ieders mond lag is het wel de Metaverse. Sinds Mark Zuckerberg zijn bedrijf Meta ging noemen, werd het begrip pas echt ‘hot’. Want als ‘de Zuck’ zich er tegenaan gaat bemoeien, zal het wel iets heel bijzonders zijn. Aldus geschiedde op de SXSW-conferentie, het aantal bijeenkomsten dat over de Metaverse ging explodeerde.
Maar wat is dat nou eigenlijk, die Metaverse? Een belevingswereld waar je toetreedt door het dragen van een Oculus? Een nieuwe game-omgeving, die je gewoon met je toetsenbord en muis tot werkelijkheid laat komen? Een virtuele wereld met eindeloze mogelijkheden? Of is het gewoon een nieuwe versie van die innovatie uit 2003, Second Life? En is er maar één Metaverse, of zijn er verschillende?
Is er maar één
Metaverse, of
zijn er verschillende?
Vele deskundigen braken zich het hoofd over de materie en ook Zuckerberg, die via een videoverbinding communiceerde, had er natuurlijk een mening over. De gemeenschappelijke noemer was toch wel dat het om een nieuwe versie van internet gaat, waar mensen elkaar op een andere manier gaan ontmoeten. Een omgeving waar je je creativiteit ongebreideld kunt botvieren en waar alles mogelijk is, bijvoorbeeld door naast Zuckerberg te gaan wonen door een stukje grond in zijn buurt te kopen.
Dat onroerend goed koop je met crypto ’s en registreer je met NFT’s. O ja, en als je de Metaverse binnen wilt gaan, moet je eerst wel even een Avatar aanmaken. Of, als het kan, maar gewoon een aantal, dan kan je variëren in welke gedaante je in de Metaverse wilt bewegen.
Dominant
Zuckerberg heeft natuurlijk maar één gedachte: hij wil dé versie van de Metaverse gaan bouwen, zoals hij net als bij sociale netwerken de dominante partij gaat worden. Met Facebook is hij afhankelijk van advertentie-inkomsten (98% van Facebook’s inkomsten bestaan uit advertenties), in ‘zijn’ Metaverse kan hij echter fors gaan verdienen aan fysieke producten (à la Amazon) of applicaties (à la Apple). Voilà, Facebook’s afhankelijkheid van advertenties in één keer opgelost!
Maar er zijn meer kapers op de kust. Het bedrijf Sandbox heeft al een Metaverse operationeel en verleidde rapper Snoop Dogg alvast een mansion te bouwen in hun Metaverse. Kunnen de fans lekker naast hem een plot aanschaffen met crypto’s. En ook topmerken als Adidas en Gucci investeren kennelijk in deze Metaverse. De avatars zien er nog een beetje klungelig uit, maar in ieder geval krijg je het gevoel dat Facebook hier niet een ‘free ride’ gaat krijgen.
Vraag is wie hier nu allemaal op zit te wachten. Het geheim zit hem misschien in de droge constatering van één van de vele deskundigen, professor Charlie Fink: in de Metaverse moet je vooral kunnen doen wat je niet kunt in de echte wereld. Misschien kan ik dan toch die hike in de Himalaya doen…
Tegengeluid
SXSW werd lange tijd gedomineerd door Tech-optimisten. En laten we ook wel zijn: muziek luisteren heeft een enorme diepte gekregen door de recommendation engines van de muziekstreamers als Spotify, televisie heeft een nieuwe dimensie gekregen door de activiteiten van de videostreamers zoals Netflix, Uber vergemakkelijkt transport en welke wielrenner kan nog zonder Strava?
Maar de keerzijde van sociale media werd tijdens SXSW ook belicht: Nobelprijswinnaar Maria Ressa, die eenzaam vecht tegen de Filipijnse dictator Duarte, mocht haar land niet uit en moest daarom via een videoverbinding haar scherpe kritiek op sociale media ventileren. De ongeremde werking van algoritmen werkt desinformatie in de hand en holt democratieën uit. Reisgenoten Gerard Dielessen en Roeland Stekelenburg besloten ter plekke in Austin hun presentie op Facebook te beëindigen. Daarmee werd misschien ook en nieuwe trend zichtbaar: mensen gaan ‘ontdigitaliseren’ als platforms geen gepaste maatregelen nemen tegen uitwassen.
De opvolger van
Paul Verhoeven
dient zich aan…
Hollands glorie en slotact
Het Filmfestival werd opgeluisterd door een aantal wereldpremières. Eén daarvan had een Hollands tintje, want regisseur Halina Reijn was het stralende middelpunt van de vertoning van Bodies, Bodies, Bodies. Een ‘film noir’ over een reeks moorden in een kleine groep mensen in een afgelegen Amerikaanse villa met een wel heel verrassende twist aan het eind. Het Amerikaanse publiek vermaakte zich enorm, was zeer luid en beloonde de steeds Amerikaanser wordende Halina met een ovationeel applaus. De opvolger van Paul Verhoeven dient zich aan…
SXSW werd afgesloten zoals het hoort: met een knalfuif. Het Muziekfestival, de oorsprong van SXSW, was al een aantal dagen bezig en gaf veel jong talent, dé bands van de tweede helft van de jaren 20, een prachtig podium. Daarna kwam echter het grote werk: Dolly Parton gaf acte de présence, geheel volgens de doctrine van SXSW met de launch van Dollyverse, haar versie van de Metaverse. Enthousiast geïntroduceerd door een blockchainbedrijf konden de festivalgangers NFT’s van haar nieuwe album kopen met cryptovaluta. Gelukkig ging het gewoon om de muziek en gaf de 76-jarige Dolly een knallend concert.
Haar opmerking tijdens een iets te lang interview (“fortunately my husband was making advances to a very attractive lady in the bank office, which inspired me to create the song Joline and made me some money”) verbrak het mysterie van de Metaverse: ook hier gaat het gewoon om geld verdienen…
Time for your columnist to once again take stock of the predictions he made at the beginning of the year. Post-dictions, if you will. This January, I put myself on the line with four predictions that, as it turns out, weren’t all accurate. Let’s review them.
Prediction 1 was that streamers would intensively engage with sports broadcasting rights, and prices would rise significantly. Along the way, I also suggested that the Formula 1 rights in the Netherlands would end up at RTL or Ziggo. As we now know, these rights remained with the streamer Viaplay, thanks to an ingenious deal in which Viaplay’s Scandinavian operations acted as leverage. Still, streamers have not yet aggressively conquered this market segment. Quality issues with the Italian Serie A and the Tyson vs. Jake Paul fight revealed that for mass events (which sports are), the streaming technology still falls short.
Prediction 2 concerned consolidation in the audiovisual media sector. I predicted that the Warner and Discovery merger would be surpassed. While Paramount was indeed acquired by Skydance and private equity fund Redbird IMI took over All3Media, these deals did not represent consolidation. In fact, it was fairly quiet on the acquisition front. The merger between Discovery and Warner caused so many issues—primarily due to the debt mountain the combined company accumulated—that other media companies chose to wait and see.
Prediction 3 revolved around the use of data in the media industry. I forecasted a significant increase in the use of data in our field. It’s undeniable that data usage will grow, even in programming decisions. The growth of the Dutch company CIA, led by Mark Ramakers and Hans Bouwknegt, shows that acceleration is indeed on the horizon. However, there’s no revolution in sight yet, and developments are progressing more slowly than I anticipated.
The fourth prediction focused on the position of public broadcasters in Europe. I argued that public broadcasters would retain their value and were headed for a bright future. In the Netherlands, the €100 million budget cut wasn’t as severe as expected. The proposed privatization of Channel 4 in the UK was put on hold by the Labour government, and the remarkable digital successes of broadcasters like SVT and NRK in Scandinavia were widely praised. ZDF and ARD in Germany are also in relatively good shape. Good news for public broadcasting!
What’s in store for 2025? First, we’ll find out whether the proposed consolidation in the Netherlands, through RTL’s acquisition by DPG Media, will be brought about. Meanwhile, the growth of streaming will continue unabated. Finally, it will become evident that millennials won’t return to traditional television, sticking instead to social media and streaming video. Broadcast, in its traditional form, will further lose significance, though mass reach will remain as relevant as ever.
And finally: generative AI is going to turn the media industry upside down. Guaranteed!
Meindert schopte het eerst van enquêteur tot directeur bij marktonderzoeksbureau Ipsos. Vervolgens stapte hij over naar de media en was hij in 2008 een van de oprichters van 3Rivers. Vanuit 3Rivers gaf hij talloze adviezen, implementeerde die idealiter ook en deed dit onder andere als ad interim directeur SBS Productions, director van content & productions bij RTL, mediadirecteur van KRO-NCRV en zakelijk directeur van de NTR.
Justine was eerst format-ontwikkelaar en eindredacteur bij producenten als SBS Productions, Eyeworks en IDTV. Vervolgens maakte ze de overstap naar de zender-kant en werd ze directeur bij Net5 en programma-coördinator bij RTL 5. Inmiddels leidt ze SimpelZodiak, het label van Banijay dat specialist is adventure, crime, factual entertainment en reality. Zo maken ze bijvoorbeeld Hunted, De Bauers, Expeditie Robinson, Ik Vertrek én misdaadprogramma’s van Kees van der Spek.
Wat voor structuren, processen en cultuur zijn essentieel om creativiteit te kunnen laten floreren?
Hoe kan je daarvoor juiste veranderingen aanbrengen in je organisatie?
En hoe combineer je creatieve vrijheid met de nodige verantwoordelijkheid en efficiëntie?
Two years ago, I predicted that the MIP fairs in Cannes were doomed. After the COVID crisis, particularly the Americans and Asians struggled to find their way back to Cannes, the bunker-like Palais was half-empty, and the fair had become a depressing affair. The recent MIPCOM couldn’t have been more different: the sun was shining, exchanges with industry peers were intense, and the spirit was fully restored. Half of my earlier prediction proved accurate: the spring MIP has indeed perished. However, MIPCOM is back in full swing and is here to last.
The reason? MIPCOM is increasingly becoming a meeting place for the international media world. It’s no longer a marketplace; instead it is primarily a place to exchange ideas and uncover the latest trends. It was heartwarming to see young producers from the Benelux excelling: Rutger Beckers from Sputnik in Belgium, Jeroen Koopman from Newbe and Wouter van der Pauw from Signal.Stream. Wouter and his partner, Giel de Winter, are succeeding in reaching generations that have turned away from broadcast television. Their rapidly growing company mainly produces for streamers and recently delivered the series Het Jachtseizoen for Videoland. John de Mol often has a nose for this type of talent and was quick to acquire a stake in Signal.
Nevertheless, there was still a bit of complaining from the many producers present, regardless of where they came from. The days of "peak TV" are over: streamers have stopped making heavy marketing investments in content, and the American industry is back on track after the big strikes. This last factor mainly affects British and Australian producers, who had cleverly filled the gap in the U.S. The market has returned to square one and production volumes are back to normal levels. This brings a major advantage: consumers are no longer overwhelmed with excessive content offerings.
Naturally, much was said about the mega-changes taking place in our market. Evan Shapiro, who has made a name as a "media cartographer," offered insight into something we all knew: young people in the 16-34 age group hardly watch broadcast television anymore. This percentage has dropped further, from nearly 20% in the UK in 2022 to 14% in 2024. Social video and streaming continue to grow, and advertisers are naturally following suit. Broadcasters will have to develop their streaming activities as quickly as possible to maximize digital reach.
In this perfect storm, it’s also crucial for producers to embrace new opportunities. Young entrepreneurs like Wouter van der Pauw, Rutger Beckers, and Jeroen Koopman are eager to take advantage of these opportunities. It will be interesting to see if the large, consolidated production companies will also be able to crack the code of young viewers. That’s the challenge facing many of the MIPCOM attendees.