Joost Koning

After working as an actor in theatre, film and television since he was 12 and consequently finishing the Theatre Academy in Maastricht, Joost (1996) studied Business Administration at the Vrije Universiteit Amsterdam (Cum Laude) and Strategic Management at the Erasmus University Rotterdam. During these last two studies, he made strategic assignments for multiple media companies wherein he helped solve challenges in practice.

Meanwhile, he started to conduct talkshows and podcasts for media trade magazine Broadcast Magazine. Guests were ranging from creatives to producers, from traditional media to tech and from text to the audio and video domain. In this way, he realised 175+ interviews with the most successful dutch media entrepreneurs and directors.

In 2023, Joost joined 3Rivers as a junior consultant. In this role, he combines his fascination for media-strategy, his love for asking the right questions and his clear and clarifying reporting skills.

Recent articles by

Joost Koning

Meindert Landsmeer en Justine Huffmeijer over creativiteit managen

Meindert schopte het eerst van enquêteur tot directeur bij marktonderzoeksbureau Ipsos. Vervolgens stapte hij over naar de media en was hij in 2008 een van de oprichters van 3Rivers. Vanuit 3Rivers gaf hij talloze adviezen, implementeerde die idealiter ook en deed dit onder andere als ad interim directeur SBS Productions, director van content & productions bij RTL, mediadirecteur van KRO-NCRV en zakelijk directeur van de NTR.

Justine was eerst format-ontwikkelaar en eindredacteur bij producenten als SBS Productions, Eyeworks en IDTV. Vervolgens maakte ze de overstap naar de zender-kant en werd ze directeur bij Net5 en programma-coördinator bij RTL 5. Inmiddels leidt ze SimpelZodiak, het label van Banijay dat specialist is adventure, crime, factual entertainment en reality. Zo maken ze bijvoorbeeld Hunted, De Bauers, Expeditie Robinson, Ik Vertrek én misdaadprogramma’s van Kees van der Spek.

Wat voor structuren, processen en cultuur zijn essentieel om creativiteit te kunnen laten floreren?
Hoe kan je daarvoor juiste veranderingen aanbrengen in je organisatie?
En hoe combineer je creatieve vrijheid met de nodige verantwoordelijkheid en efficiëntie?

READ MORE

Jonatan de Boer met Tess Scholten en Britt Messing over Gen Z

Jonatan bracht in 2013 het Multi Channel Network Mediakraft naar de Benelux en was daarmee de eerste die hier op grote schaal een business model introduceerde voor social media influencers. Vandaag de dag geeft hij advies aan allerlei publieke figuren en organisaties over hun (social) media strategie, was hij recent interim COO bij Buma/Stemra en vervult hij nu de rol van interim Director Broadcasting bij NEP.

Tess en Britt startten zo’n 3,5 jaar geleden For You Agency. Dit begon met het managen van TikTok-creators maar is inmiddels uitgegroeid tot een allround social media marketing agency dat merken helpt om Gen Z te begrijpen, te bereiken en zich daarmee te verbinden. For You Agency doet dit door social media accounts te beheren, creators te managen en allerlei campagnes te bedenken en te produceren.

- Waarom groeit TikTok van alle social media platforms het snelst, voornamelijk in de jongste doelgroepen?

- Wat is het grote verschil tussen het media maken met en voor Gen Z, ten opzichte van bijvoorbeeld Millennials?

- En welke (media)bedrijven begrijpen dit spel? Welke nog niet? En waar zit dat in?

De antwoorden hoor je in de 3Rivers: Joost Mag Het Weten podcast

READ MORE

Hans Bouwknegt en Arno Otto: de demystificatie van data

Hans Bouwknegt is specialist in het hand in hand laten gaan van data met creativiteit. Hij behaalde zijn filosofie-PhD over conceptontwikkeling voor digitale media met summa cum laude. Momenteel adviseert hij verschillende mediabedrijven over hun data-strategie. Dit doet hij onder andere door middel van CIA; een tool om creativiteit te ondersteunen, bewijzen en verrijken met behulp van AI.

Arno Otto begon zijn carrière met advertenties en zoekwoorden op internet verkopen bij een bedrijf dat later door Google werd overgenomen. Later zat hij in in de board van onder andere RTL Nederland, P7S1 en Talpa Network. Tegenwoordig is hij een van de oprichters van Stichting Nederlandse Datakluis, wat onder de noemer ‘jouw.id’ een nieuwe decentrale data-infrastructuur ontwikkelt om zo de monopolisering van jouw persoonlijke data door big tech een halt toe te roepen.

- Wat is de definitie van artificiële intelligentie die Hans en Arno hanteren?

- Waarom is het internet - volgens Tim Berners-Lee, de uitvinder daarvan - een “broken” en “outdated incumbent system”?

- Waarom benadrukt Arno het belang van consent en Hans het belang van content als oplossingen? Hoe verschillen deze visies en zijn ze toch compatibel?  

- En hoe kan je als mediabedrijf je creativiteit ondersteunen door middel van data en AI, en daar ook nog zélf intelligentie door opbouwen?

READ MORE